09.12.2015
Minulou sobotu v Nizozemsku a Belgii oslavili Mikuláše. V převážně protestantském Nizozemsku je to svátek významnější než Vánoce. Takzvaný Pakjesavond, tedy večer rozdávání dárků je totiž 5. prosince, nikoli 24. prosince. Štědrý večer se v Nizozemsku ani nijak zvlášť neslaví. Podobně jako loni i letos zemí lomcovala debata, zda Mikuláše smí doprovázet jeho pomocník, jímž byl po staletí Černý Petr. Kupodivu podobná debata byla v Belgii, s velmi špinavou koloniální minulostí v Kongu a s početnou konžskou komunitou v zemi, daleko vlažnější, ba téměř marginální. Zato v sousedním Nizozemsku protesty proti rasistickému podtextu Černého Petra nabývaly téměř hysterických rozměrů. Argumenty, že Petr je černý od sazí, že za staletí prodělal výraznou proměnu ze sluhy v pomocníka, který je vlastně sympatičtější, bystřejší a oblíbenější než celý Mikuláš, neberou ublížená část obyvatelstva a jejich politicky hyperkorektní podporovatelé v potaz. A při vší té politické korektnosti se už vůbec nebere ohled na ty, komu je tento svátek určen: totiž na děti. Holandské děti, které věří na Mikuláše stejně jako české na Ježíška, tak byly týdny před kýženým dnem konformovány s diskusí o Petrově barvě doslova na každém rohu. Ať už debata povede k jakémukoli výsledku, faktem je, že nebezpečně podrývá starou nizozemskou tradici. V dnešní době, kdy se zleva i zprava v Nizozemsku ozývá volání po zachování vlastních holandských norem a hodnot, je s podivem, s jakou lehkovážností se Nizozemci takto zbavují jedné ze stěžejních tradic. Vůbec si nedovedu představit, že bychom u nás podobným způsobem začali zpochybňovat Ježíška, protože to uráží třeba ateisty, nebo protože to může vyvolávat pedofilní pohnutky, že bychom měli v ulicích demonstranty s hesly „Zrušte Ježíška!“. Zase jeden z příkladů propastných rozdílů mezi českou a nizozemskou mentalitou.
VtHH